Hem / Om oss / Lediga tjänster / Försäljnings- och affärsutvecklingschef

Vi söker en försäljnings- och affärsutvecklingschef

Med samhällsnyttan som ledstjärna är ditt ansvar verksamhetens affärsutveckling, övergripande försäljningsstrategi inklusive säljprocesser, säljledning och prissättning. Välkommen till en spännande roll hos Brandskyddsföreningen!

Uppdraget innebär

att ansvara för verksamhetens affärsutveckling, övergripande försäljningsstrategi, säljprocesser, säljledning och prissättning på ett kommersiellt sunt och för verksamhetens lönsamhet bästa sätt, allt för att uppnå föreningens vision och mål – ett brandsäkrare Sverige.

Ett viktigt uppdrag i rollen är att självklart att utveckla medarbetarna vidare i sina roller inom försäljning och affärsutveckling.

Arbetsuppgifter

I ovan ligger utvecklande och förvaltande av kundsegmentering, modeller för prissättning per produktgrupp, rabatt-/kampanjstrategier och strategi/genomförande av fysiska och digitala kundmöten i försäljningssyfte.

Säkerställa organisation, processer och arbetssätt inom enheten, implementera och vidareutveckla en systematisk kundbearbetning och försäljningsprocess. Stötta gruppen i prioriteringar av arbetsuppgifter, leda och fördela arbetet och agera bollplank, facilitator och vägledare, sätta mål och följa upp enheten och utvärderingar av försäljningsinsatser.

Arbeta för enhetlighet i arbetet med kunder, där regionföreningarnas arbetssätt är inkluderat. Enheten bidrar till ökad kundnytta genom aktivt arbete mot och samarbete med alla kunder.

Nätverka aktivt med andra enheter (utbildning, förlag, kunskapscentrum, kommunikation, kundservice m fl) för att tillsammans sätta mål och budget för respektive enhet.

I rollen ingår planering och genomförande av fysiska kundbesök för aktiv försäljning av verksamhetens medlems-/kunderbjudande.

Vem är du?

Vi tror du har en akademisk utbildning inom marknad/ekonomi eller motsvarande.

Du har flera års ledarerfarenhet, som chef inom affärsutveckling-/försäljningschef eller chef över KAM, med dokumenterat goda försäljningsresultat och nöjda kunder i bagaget.

Erfarenhet av att utveckla effektiva processer och arbetsrutiner inom säljområdet, med systematik och uppföljning.

Erfarenhet av framgångsrik affärsutveckling, försäljning och säljledning i komplex miljö, företrädesvis tjänsteförsäljning.

Stor vana vid olika typer av kundrelationer B2B.

Ledningsgruppserfarenhet.

För att nå framgång krävs följande egenskaper:

• Strategisk, kommersiell och affärsmässig, resultatorienterad
  • Tydlig och kommunikativ med genomslagskraft
  • Förmåga att skapa strukturer
  • Trygg och stabil med tålamod och integritet
  • Närvarande, coachande som chef och ledare med stort intresse för att utveckla medarbetare i sina kompetenser
  • Samarbetsorienterad, nätverkande

Intresserad?

I den här rekryteringen samarbetar vi med Signpost. Rekryteringskonsulterna Fredrika Schartau 070-510 71 30 och Stina Nord 073-654 52 57 svarar på frågor.

Till ansökan