Hem / Om oss / Almedalen / Seminarium Höga trähus

Höga trähus – vackra hus på bekostnad av brandsäkerheten?

Det var fullsatt i tältet i Almedalen när vi lyfte den viktiga frågan om brandskydd i höga trähus.

trio.jpg

Hasse Aro var moderator. Ville Bexander, sakkunnig inom byggnadstekniskt brandskydd på Brandskyddsföreningen, redogjorde för den tekniska analys som man har genomfört som visar på bristande brandskydd i byggtekniken gällande höga trähus. Hans-Eric Zetterström, Länsförsäkringar, tyckte att egendomsskyddet fått stryka på foten i byggreglerna.

Bland panelgästerna på seminariet fanns representanter för byggindustrin, räddningstjänsten och Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP).

Se seminariet här:

Pressklipp om seminariet

"Vi behöver mer fakta och färre myter"
Träbyggnadsbranschen vill ha mer av fakta och mindre av gissningar och myter. Det är svaret från Susanne Rudenstam, Sveriges Träbyggnads kansli, på försäkringsbranschens utspel i Byggindustrin i går om att höga hus i trä kan bli omöjliga att försäkra i framtiden.

Batljan ville lämna brandseminarium
– Jag vill säga till Brandskyddsföreningen – ni måste skärpa er! Det här är allvarliga saker, det rör människors hem, sa Rikshems vice vd, den före detta socialdemokratiska toppolitikern Ilija Batljan i Almedalen på onsdagen.

Hett om brandrisk i höga trähus
Höga hus av trä – vackra hus på bekostnad av brandsäkerheten?
Den frågan diskuterade Brandskyddsföreningen med försäkrings- och byggbranschen i Almedalen. Och debatten blev, bokstavligt talat, het.
- Vi måste begrava pajkastningen, säger Ilija Batljan, vice vd på Rikshem.

”Höga hus i trä kan bli omöjliga att försäkra”
Försäkringsbolagen ser med oro på att det blir vanligare att bygga flerfamiljshus och högre hus i trä. Nu varnar Staffan Moberg, jurist på branschorganisationen Svensk Försäkring, för att det kan omöjligt att försäkra sådana byggnader i framtiden.

Stora risker med träbyggande!
”Jag är mycket skeptiskt till trenden att bygga höga hus i trä”, sa Staffan Moberg, jurist på Svensk Försäkring i Almedalen idag. ”Brand är ett problem, men det stora problemet är risken för vattenskador”.