Hem / I hemmet / Sotning och brandskyddskontroll / Experten om sotbränder

Sotbränder kan ge svåra skador

Björn Björkman, expert på skorstenar och eldstäder på Brandskyddsföreningen, ger sina bästa tips på hur man undviker sotbränder.

Varje år får räddningstjänsten ungefär 1 000 larm om så kallade sotbränder i skorstenar. Oftast är det ingen större fara, elden får brinna klart och slocknar så småningom av sig själv. Men ibland händer det att sotbranden ställer till det ordentligt. Isoleringen kring en skorsten är anpassad för att klara omkring 500 grader, men vid en sotbrand kan temperaturen stiga upp emot 1 000 eller till och med 1 200 grader, vilket kan orsaka att isoleringsmaterialet smälter. Går det riktigt illa kan branden sprida sig till resten av huset. Men det fi nns en hel del man kan göra för att undvika sotbränder.
– Först och främst måste man elda på rätt sätt, säger Björn Björkman, expert på skorstenar och eldstäder på Brandskyddsföreningen. Om man snåleldar eller om virket är fuktigt bildas det tjära och sot i skorstenen som kan ta eld.

Uppmärksammade i media

I eldstaden ska det brinna bra, men inte stormbrinna och ovanför skorstenen ska det synas ett värmegaller men ingen rök. Brandskyddsföreningen brukar skicka ut pressmeddelanden med information om sotbränder varje vinter men i fjol behövdes det inte. Den kalla vintern gjorde att folk eldade mer och därmed blev även sotbränderna så vanliga att media uppmärksammade dem ändå. Överhettning är en annan orsak till bränder. Blir skorstenen överhettad beror det ofta på att den inte är dimensionerad för kaminen eller spisen du eldar i. Många braskaminer är bara anpassade för att klara ett par till tre kilo ved i timmen.
– Vill man bara trivselelda behöver eldstaden inte vara så stor, säger Björn Björkman. Eldar man däremot för att värma upp huset bör man kanske skaffa kakelugn i stället. Askan är också en riskfaktor. Av och till händer det att folk rakar askan ur eldstaden och lägger den i en kartong med papper i botten som man sedan ställer på träverandan. Även om det var fl era dagar sedan man eldade finns glöd kvar som kan orsaka en brand.
– Jag brukar rekommendera en plåthink, säger Björn Björkman. Det finns utmärkta pedalhinkar i plåt för några hundralappar.

Av: Benedikta Cavallin

Artikeln publicerades i bilagan BRANDSKYDD tillsammans med SvD den 5 december 2010.

Björn Björkman, expert på skorstenar och eldstäder