Hem / I hemmet / Jul & Nyår

Rädda julefriden!

Det brinner i 17 hem varje dag och under december brinner det som mest i våra bostäder. Det beror många gånger på de levande ljusen och de glömda spisarna. Det finns några enkla sätt att undvika bränder som du kan läsa om här. Framför allt vill vi tipsa om 3 saker som du bör ha i ditt hem för att kunna fira en riktigt god och brandsäker jul!

Pulverslackare-liten.jpg

Pulversläckare

För hemmet, villan, fritidshuset och kontoret rekommenderar vi en pulversläckare på minst 6 kg. Hur effektiv släckaren är anges av en sifferkod. Ju högre effektklass (siffra) desto effektivare släckare. Vi rekommenderar lägsta effektivitetsklass 43A 233BC. Om du har en stor bostad eller en bostad i flera plan kan det vara bra att ha flera släckare. Placera gärna släckarna på en synlig plats i anslutning till entréer eller andra utgångar.
Läs mer om handbrandsläckare här.

Brandvarnare-liten.jpg

Brandvarnare

Du bör ha en brandvarnare på varje våningsplan i din bostad. En brandvarnare bör placeras i eller intill sovrum, nära köket och där trappan mynnar till den övre våningen. Alla brandvarnare som får säljas i Sverige måste uppfylla en fastställd internationell teknisk standard och vara CE-märkta. Testa brandvarnaren, genom att trycka på testknappen, minst en gång i månaden samt efter längre bortavaro.
Läs mer om brandvarnare här

brandfilt-liten.jpg

Brandfilt

En brandfilt är ett bra komplement till en handbrandsläckare. Den kan med fördel användas för att dämpa en brand eller släcka brand i kläder eller i kokkärl.
Läs mer om brandfilt här

Var kan jag köpa sakerna?

Pulversläckare, brandvarnare och brandfilt finns att köpa av försäkringsbolagen, i de flesta livsmedelsbutiker, i detaljhandeln eller hos brandredskapsfirmor.

Ska du fira jul på annan ort?

Glöm inte bort att stänga av tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare , tv och andra elektriska apparater. Givetvis måste du också se till att inga tända ljus är kvarglömda. Testa dina brandvarnare när du kommer hem så att batterierna fortfarande fungerar!

Brända mandlar hogerboxbild.jpg

flammysblogg.jpg