Hem / I hemmet / Brandskyddsveckan / Detta hände i länen 2015

Detta hände i länen 2015

Brandskyddsveckan var den 7–13 september. Då pågick många intressanta aktiviteter runt om i landet. Här presenterar vi ett axplock.

Brandskyddsföreningen Dalarna

​En debattartikel om individanpassat brandskydd publicerades i Dala-Demokraten den 8 september.
Läs artikeln här

SVT Nyheter Dalarna sände ett inslag under rubriken ”Brandskyddet hos äldre är för dåligt” den 9 september:
Statistiken visar att äldre över 65 år är kraftigt överrepresenterade när det gäller omkomna i brand. Äldre personer med försämrad rörlighet och hörsel har större svårigheter att undkomma en brand i hemmet. Något som skulle kunna lösas med ett bättre brandskydd. I Dalarna samarbetar nu brandskyddsföreningen och räddningstjänsten och menar att kommunerna bör ta ett större ansvar och erbjuda samma villkor för brandskydd som gäller för vanlig bostadsanpassning.
Se inslaget här

Brandskyddsföreningen Gävleborg

Debattartikeln ”Låt våra äldre slippa bli en siffra i dödsbrandsstatistiken!” publicerades i Arbetarbladet den 9 september
Läs artikeln här

Debattartikeln ”Samarbete räddar äldre om det börjar brinna” publicerades på helahälsningland.se.

Brandskyddsföreningen Jämtland

De flesta som omkommer i bränder i sina hem är äldre och funktionshindrade. Hemmaboendeprincipen har en stor lucka, enligt Brandskyddsföreningen.
– I vårdboenden är det jättehöga krav och normer när det gäller brandskydd, men när det gäller hemmen krävs det inget skydd alls.
Det säger Jan Larsson, ordförande i Brandskyddsföreningen i Jämtland.
Läs artikeln ur Länstidningen Östersund

Efter uppmaningen från Brandskyddsföreningen – nu ska även brandsäkerheten ingå i de individanpassade vårdutredningarna.
Individanpassat brandskydd i hemmen har egentligen aldrig varit en fråga för Östersunds kommun när boendebehovet hos äldre eller funktionshindrade har utretts. Men nu ska det bli ändring på det. Mona Modin Tjulin (S), vård- och omsorgsnämndens ordförande, hörde sig för hos vårdpersonalen efter att LT har bett om en kommentar i frågan. Det visade sig att brandsäkerheten överhuvudtaget inte finns med i diskussionerna.
Läs artikeln ur Länstidningen Östersund

Folder-Individanpassat-brandskydd.jpg