Hem / I hemmet / Brandskyddsveckan

Brandskyddsveckan 2015

I år är temat för Brandskyddsveckan "Individanpassat brandskydd". Varje år omkommer omkring hundra personer i bränder i Sverige, de flesta i sina egna hem. Pensionärer är en överrepresenterad grupp. Med individanpassat brandskydd skulle många kunna räddas.
Under Brandskyddsveckan äger aktiviteter rum över hela landet för att stärka brandskyddet för de äldre som bor kvar hemma.

Bland äldre finns många som inte själva kan släcka en brand eller klarar av att fly undan och sätta sig i säkerhet. Orsaken kan vara brist på fysisk och psykisk förmåga, medicinpåverkan eller andra tillstånd som i högre grad drabbar äldre. Regelverket för brandskydd i bostäder tar inte hänsyn till detta. Många får idag hjälp med att anpassa sitt hem till de egna förutsättningarna utifrån aspekter som till exempel tillgänglighet. Men få kommuner har med brandskyddet i biståndsbedömningen, trots att det finns bra och ofta enkla lösningar som kan ge äldre ett individanpassat brandskydd. Brandskyddsföreningen vill att alla kommuner ska erbjuda individanpassat brandskydd.

chanslos.jpg

Under hela vecka 37 kommer en rad arrangemang att äga rum och information kommer att gå ut via tryckta medier, på webben, i sociala medier och i broschyrer.

Läs mer om individanpassat brandskydd här