Hem / I hemmet / Brandskydd för äldre / Varför är äldre överrepresenterade i dödsbrandsstatistiken?

Hallå där...

... Hans Andersson, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

Varför är äldre överrepresenterade i dödsbrandsstatistiken?

– Förmågan att ta sig ut om det börjar brinna är inte lika bra. En del äter mediciner som gör att medvetandet sviktar. Personligen tror jag också det kan bero på att äldre tillbringar mer tid i hemmet. Då ökar de klassiska brandriskerna som orsakas av levande ljus, rökning och att man glömmer spisplattan på.

Varför räcker ibland inte enbart en brandvarnare?

– En brandvarnare talar endast om att den har upptäckt rök, den kan inte släcka branden eller föra ut dig i säkerhet. Kan personen i fråga inte själv släcka elden eller ta sig ut blir detta ett problem.

Vad finns det för alternativ?

– Mobila sprinklers med rök- och värmedetektorer. Eller en spisvakt, som jag hoppas och tror kommer bli lika vanlig som krockkudde i bilen. Spisvakten är en automatisk övervakning av köksspisen. Den består av en timer, som automatiskt stänger av spisen efter en bestämd tid om den glömts påslagen, och en rökdetektor samt överhettningsskydd som i händelse av brand stänger av strömförsörjningen till spisen.