Hem / I hemmet / Brandskydd för äldre / Minska dödsbränderna bland äldre!

Minska dödsbränderna bland äldre!

Allt fler äldre bor kvar hemma, och de äldre är överrepresenterade i dödsbrandstatistiken. Det kan förebyggas med hjälp av ökad samverkan mellan socialtjänst och räddningstjänst. Det menar Hans Andersson, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

– Kommunernas biståndshandläggare är bra på att anpassa lägenheter till äldres behov med hjälp av halkskydd, sänkta trösklar och andra åtgärder som ökar tillgängligheten. När det gäller brandskydd saknar Socialtjänstens biståndshandläggare ofta den kompetens som krävs. Genom att samarbeta med den lokala Räddningstjänsten kan checklistor och ett brandskydd för äldre introduceras, säger Hans Andersson, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

Han uppmanar kommuner att upprätta checklistor som reglerar brandskyddsåtgärder för äldre som bor kvar i sin lägenhet och anser att dagens situation, då brandskyddet för äldre varierar avsevärt beroende på vilken kommun man råkar vara bosatt i, inte är en hållbar situation inför framtiden.

Tillgängliga utrymningsvägar viktiga

Somliga kommuner satsar på spisvakter och mobila sprinklersystem, som kan flyttas mellan olika lägenheter Andra kommuner erbjuder inga specifika brandskyddsåtgärder för äldre som fortfarande bor kvar hemma, trots att en vanlig kommunal strategi är att öka andelen äldre som bor kvar hemma så länge som möjligt.

– På olika typer av äldreboende har äldre ett bra brandskydd, inte minst eftersom det finns personal på plats som kan sätta de äldre i säkerhet vid brand. För den växande grupp äldre som bor kvar hemma görs sällan några anpassningar. Många äldre människor kan exempelvis inte använda utrymningsvägar som trappor och brandstegar eftersom de helt enkelt är för orörliga. Brandvarnare hjälper tyvärr inte om man inte klarar av att ta sig ut ur byggnaden om olyckan skulle vara framme, säger Hans Andersson.

Hans Andersson, brandingenjör