Hem / I hemmet

17 hem brinner varje dag. Låt det inte bli ditt.

Hemmet är vår trygghet. Där umgås vi med familj och vänner och njuter av värme och samvaro. Det är sannolikt vårt livs viktigaste plats. Samtidigt är det samhällets vanligaste brandplats. Bränder i bostäder är mer än dubbelt så vanliga som bränder i alla andra byggnader tillsammans. Så se till att skydda ditt hem genom att ha fungerande brandvarnare, brandfilt och brandsläckare.

Om det börjar brinna – gör så här

Även om du försöker undvika riskerna och har ett bra brandskydd kan olyckan ändå vara framme och en brand bryta ut. Då är sekunderna dyrbara. Det här piktogrammet visar på ett enkelt och tydligt sätt vad du ska göra om det brinner i din lägenhet, hos grannen eller i trapphuset. Det passar bra att sättas upp i till exempel ett trapphus.
Beställ piktogrammet
Läs mer om vad du ska göra om det börjar brinna

Gratis utbildning om brandsäkerhet i hemmet

Nu kan du lära dig det du behöver för att göra din bostad brandsäker för dig och din familj på ett nytt och spännande sätt. Utbildningen är gratis och genomförs på datorn. Nu finns den även på norska, danska, engelska, finska, arabiska och somaliska.
Till utbildningen