Frukostseminarium i Göteborg

Den 12 maj 2016 bjuder Visita Västra och Brandskyddsföreningen in till ett frukostseminarium för att prata om hur du skyddar din verksamhet bäst mot brand. Brandingenjör Hans Andersson lyfter frågor om bland annat brandfarliga och explosiva varor i hotellverskamhet samt vilka regler och normer som gäller för brandlarm och sprinkler.
Läs mer här

Karta brandskyddat hotell

Bo på brandskyddat hotell

Fler och fler hotell väljer att certifiera sig som brandskyddat eller väl brandskyddat hotell. Genom att välja att bo på brandskyddade hotell bidrar du till att hela hotellbranschen måste arbeta aktivt med sin brandsäkerhet. Via vår karta kan du enkelt se vilka hotell som är certifierade i det område du vill bo i.
Se lista och karta över alla certifierade hotell

Scandic Star Sollentuna uppgraderat

Scandic Star Sollentuna har nu uppraderat sig och uppfyller kraven för Väl brandskyddat hotell. Detta innebär bland annat helskydd med automatisk vattensprinkleranläggning, dygnet runt bemanning med utbildad personal, tätare kontrollrundor, utökad brandskyddsorganisation med mera.

Nytt Brandskyddat hotell

Ytterligare ett Scandic-hotell har nu blivit certifierat som Brandskyddat hotell. Det är Scandic Hasselbacken i Stockholm. Certifieringen innebär att de arbetar systematiskt med brandskyddet både tekniskt och organisatoriskt. Det kan gälla att utbilda medarbetarna i brandskyddskunskap, men även att säkerställa att brandskyddsutrustning fungerar som det är tänkt.
Läs mer om certifieringen här
Se listan över certifierade hotell

Så blir du certifierad

Vad kostar det och hur blir man certifierad? Vad innebär aktivt branskyddsarbete?
Klicka på länken nedan så får du en beskrivning av hur certfieringen går till, vilka nivåer som finns och vad det kostar.

Så blir du certifierad

Enklare att hitta brandskyddade hotell

Vi har nu förenklat för hotellgäster och hotellbokare att hitta de hotell som är certifierade som Väl brandskyddat hotell eller som Brandskyddat hotell genom en kartsökningsfunktion. Titta här och hitta ett hotell där du kan sova tryggt.

Hotellbränder i media

"Det handlar om bemötande"

Några klarlägganden med anledning av Håkan Johanssons (M) inlägg i kulturdebatten. Han säger att man enligt uppgift inte byggt scen eller servering på Kaleido, för att inte konkurrera med Krokodil. Även vi har hört såna rykten.
2016-08-26 | Läs artikel

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats

för brand I var fjärde verksamhet saknar medarbetarna en återsamlingsplats vid en utrymning, exempelvis vid brand, bombhot eller gasläcka. Hela 90 % av villaägarna saknar återsamlingsplats om något händer i huset.
2016-08-25 | Läs artikel

Villabrand i Vreta kloster

Det brinner just nu i en villa i Kulla Skattegård, Vreta kloster. Räddningstjänsten fick flera larm samtidigt och är på väg till platsen, även kallad Kullagården. Det är ett lantbruk som också bedriver vandrarhem.
2016-08-23 | Läs artikel

Ladda ner Certifieringsnorm för Brandskyddat hotell och Väl brandskyddat hotell genom att klicka på bilden ovan.

hotell-broschyr 220x310HQ.jpg
Ladda ner foldern "Sover dina hotellgäster tryggt" genom att klicka på bilden ovan

Brandskyddat Hotell är ett samarbete mellan Brandskyddsföreningen och Visita.